Friday 12 April 2013

HIDROPONIK MEMBENTUK KELUARGA BAHAGIA !

Hidroponik merupakan satu aktiviti yang boleh menenangkan jiwa, itulah perakuan yang pernah diakui oleh pakar jiwa. Aktiviti hidroponik ini juga telah dijalankan dipusat-pusat perawatan jiwa. Disamping sebagai satu aktiviti yang boleh dijalankan secara hobi sebagai permulaan dapat pengalaman memberi pengalaman amat beharga sebagai asas untuk dimajukan secara koersial.

Di  bandaraya dan bandar  pengembangan aktiviti  hortikultur secara hidroponik amat sesuai kerana terbatasnya  kawasan atau halaman, pelbagai kaedah boleh digunakan bagi kawasan penempatan Bandar yang terhad seandainya individu menguasai teknik hidroponik yang amat mudah ini.

Teknik Hidroponik Takung Yang Mudah

Suri-suri  rumah tangga yang tinggal didesa bolih  memilih hidroponik sebagai kegiatan berfaedah mengisi masa lapang  Hasilnya yang tinggi dan tidak perlu tenaga yang kuat, cua tanama, teliti, tunggu dan tuai, sudah pasti dapat menjimatkan perbelanjaan dapur disamping dapat menggunakan sayur segar yang berkhasiat disamping boleh diusahakan dengan skala sederhana bagi menambah pendapatan.


Penggunaan Kayu Sebagai Takung Hidroponik 


Perkembangan teknologi hidroponik serta  inovasi, teknik hidroponik lebih mesra pengguna dari proses manual hinggalah ke tahap aotomasi sepenuhnya, pengguna tidak perlu risau sebab larutan nutrien  disalurkan ke palung penanaman secara automatik dengan kerja-kerja penyelenggaraan yang minimum.

Bayangkan lah semua halaman rumah di kota dan desa  dihiasi dengan kebun sayur secara hidroponik, pasti amalan  ini dapat  memujudkan satu lanskap indah, juga merapatkan hubungan antara ahli  keluarga kerana aktiviti ini boleh melibatkan seluruh ahli  keluarga. Antara kerjasama yang boleh dilaksanakan ialah anak yang menyediakan media tanam, ibu menyemai benih dan bapa yang membeli benih di kedai pertanian. 

Bila sudah berhasil, sama-sama  memetik sayur y ang ditanam sendiri di  dapat diberi kepada jiran  anda yang pasti meningkatkan semangat kejiranan  yang merupakan satu menifestasi  sifat  asal masyarakat kita  yang berbudi bahasa.

Kebun Sayur Mini Di Pasaraya Terkemuka London

Di kota besar dunia seperti kota London, pusat beli-belah ternama menyediakan satu ruang khusus sayuran segar yang masih tumbuh dalam system hidroponik. Disiapkan pula lebel tatacara memetik, packing dan cara mengguna dirumah. Sayur yang masih segar dalam system hidroponik dipetik sendiri oleh pembeli dibungkus sendiri, bila dirumah pengguna diajar untuk membasuh dan masukan dalam bekas mengandungi air supaya sayur sentiasa subur.

Bekalan dan input hidroponik untuk skala rumah tangga hingga ke industry  tidak sukar diperolihi. Sebagaimana yang  dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia, pemilik syarikat pembekal utama bagi produk hidroponik, Khatijah Surif, 42, di premisnya di Bazar Mydin 24 Jam Melaka Sentral,Melaka  menyatakan bahawa kaedah hidroponik wajar dihidupkan semula dalam konteks untuk berjimat cermat terutamanya untuk kegunaan isi rumah kerana kaedah hidroponik lebih cepat, mudah, selamat, bersih dan segar untuk dimakan. Berbanding konvensional, kaedah hidroponik secara relatifnya 300 peratus lebih  cepat disamping mesra pengguna. 

Syarikat milik Khatijah ini menawarkan produknya dengan  modal permulaan  RM 40  untuk kegunaan enam sekeluarga seisi rumah cuma  yang m satngandungi satuu set takungan tanaman hidroponik berserta benih tanaman dimana benih sawi  boleh digunakan untuk 10 kali tuaian yang juga  mampu menghasilkan 1,500 gram sawi dalam masa empat minggu disamping  tanaman  dilakukan dengan amalan 3T, iaitu tanam, tinggal dan tuai.

Liputan Akhbar Aktiviti Kazz Hidroponik
Kazz Hidroponik Domestik merupakan antara syarikat  pemimpin utama dalam memacu bidang hidroponik negara. Syarikat ini memberi latihan usahawan dan membekal peralatan dan keperluan hidroponik domestik dan industri. Anda boleh hubungi syarikat ini di beberapa laman web, antaranya
kazzhidroponik.blogspot.com/



No comments:

Post a Comment